علت جوش اوردن ماشین در تابستان
یکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷
0 نظر
426 بازدید

علت جوش اوردن ماشین در تابستان

با شروع فصل تابستان و گرما، صحنه جوش آوردن اتومبیل‌های زیادی را مشاهده خواهیم کرد، گرچه این صحنه‌ها را در روزهای سرد زمستان هم بارها دیده‌ایم.

جوش آوردن اتومبیل دو سه علت عمده بیشتر ندارد، اما برای اینکه اتومبیل‌تان جوش نیاورد، باید موارد بسیاری را درنظر داشته و به خاطر بسپارید و به آن هم عمل کنید:

 

ضد یخ
بهترین نوع سیال در رادیاتور ترکیبی از «اتیلن گلیکول» (ضدیخ / ضدجوش / ضدزنگ) با آب است که دمای جوش بالاتری نسبت به آب دارد. در صورتی که آب رادیاتور بر اثر تبخیر کم شده باشد، فقط به آن آب افزوده می‌شود. در این بین از تعویض آب موجود در رادیاتور در دوره‌های کوتاه‌مدت بپرهیزید و بهتر است از آبی استفاده شود که قبلا جوشیده باشد.


سطح مایع
سطح سیال در سیستم مدار باز را با گشودن در رادیاتور چک کرده و برای گردش سیال در رادیاتور، هیچگاه رادیاتور را لبریز از سیال نکنید و سطح مایع خنک‌کننده باید از لبه‌های «لول‌ها» در حدود 12- 10 میلیمتر بالاتر باشد.

 

صافی پره‌های رادیاتور
از وارد آمدن ضربه به پره‌های رادیاتور و به وجود آمدن هرگونه له‌شدگی در سطح رادیاتور جلوگیری کنید. در صورتی که بر اثر تصادف سطح وسیعی از پره‌ها آسیب دید، نسبت به ترمیم یا تعویض رادیاتور اقدام کنید. در صورتی که قصد تمیز کردن رادیاتور از وجود حشرات و کثیفی‌های احتمالی را دارید، آب را با فشار پایین از پشت رادیاتور به سطح پره‌ها بپاشید.


نشت سیال
در صورت نشت سیال درون رادیاتور با استفاده از بست‌ها و اتصالات و شیلنگ‌ها نسبت به رفع آن اقدام کرده و آن را باسرعت برطرف کنید و وجود هرگونه چربی و ماسیدگی روغن و ترکیب آنها با یکدیگر در رادیاتور نشان از راهیابی روغن از موتور به درون سیال رادیاتور است که باید پس از مراجعه و رفع مشکل در تعمیرگاه‌های مجاز نسبت به گرفتگی‌های احتمالی اقدام شود.


اگر جوش آوردید...
در صورتی که خودرو شما جوش آورده باشد، از باز کردن در رادیاتور یا منبع انبساط به جد خودداری کنید. چراکه امکان آسیب‌های جدی همراه با سوختگی برای شما وجود دارد. بهتر است در حالت موتور روشن، آب به سطح پره‌های رادیاتور پاشیده شود و در صورت امکان بخاری ماشین نیز روشن شود تا سرعت خنک‌کاری موتور افزایش یابد.


رسوب‌زدایی
تاحد ممکن از مواد شیمیایی برای رسوب‌زدایی داخل رادیاتور و مجموعه سیستم خنک‌کننده با هر عنوانی استفاده نکنید و در صورت استفاده مجموعه سیستم خنک‌کننده را با دقت بشویید. مواد رسوب زدا خواص خورندگی داشته و اثرات زیانباری دارند.

 

آب‌بندی واشرها
در صورتی که سطح سیال بصورت مداوم کاهش پیدا می‌کند و هیچ‌گونه اثری از ریزش و نشت سیال از لوله‌ها و اتصالات و رادیاتور دیده نمی‌شود، این امکان وجود دارد که سیال از طریق آب‌بندی واشر سرسیلندر به درون یکی از پیستون‌ها رخنه کرده و در آنجا بخار شده و با دود خارج می‌شود. البته بخار کردن اگزوز در دقایق اولیه روشن شدن موتور ارتباطی با این موضوع ندارد و این مسئله یک امر طبیعی است.


کنترل ترموستات
برای ایجاد دمای یکنواخت در هنگام کارکرد موتور در تابستان و زمستان هیچ‌گاه ترموستات را از مدار گردش مایعات خنک‌کننده خارج نکنید، اگر ترموستات در دمای موردنظر باز نشود و اجازه عبور سیال را ندهد، موتور جوش خواهد آورد. برای بررسی عملکرد ترموستات می‌توان با قرار دادن ترموستات در یک کاسه آب جوش از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کرد و در صورتی که قصد نگهداری ترموستات کار کرده سالم خود را دارید، آن را با گریس چرب کرده و دور از رطوبت نگه‌دارید.

 

سلامت تسمه‌ها
در موتورهایی که پروانه موتور، نیروی خود را به‌وسیله تسمه از میل‌لنگ می‌گیرد، سلامت تسمه را با بازدیدهای دوره‌ای بررسی کرده و سفتی آن را مدنظر قرار دهید. در صورت پارگی یا شل بودن تسمه، موتور جوش خواهد آورد، میزان سفتی تسمه باید به نحوی باشد که با فشار انگشت اشاره به تسمه، به اندازه یک سانتیمتر خلاف جهت نیرو جابه‌جا شود.

و خلاصه اگر رادیاتور خودرو شما خراب یا فرسوده است، نسبت به تعویض آن تردید نکنید، واترپمپ را از جهت آب‌بندی چک کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

 

اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو اصفهان

نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر